Elvis, solo, plays Basel, Oct 28 '14

Pretty self-explanatory
Post Reply
johnfoyle
Posts: 14852
Joined: Wed Jun 04, 2003 4:37 pm
Location: Dublin , Ireland

Elvis, solo, plays Basel, Oct 28 '14

Post by johnfoyle »

Who's going?
johnfoyle
Posts: 14852
Joined: Wed Jun 04, 2003 4:37 pm
Location: Dublin , Ireland

Re: Elvis, solo, plays Basel, Oct 28 '14

Post by johnfoyle »

Ditto!
User avatar
krm
Posts: 1141
Joined: Sun Oct 21, 2007 6:10 am
Location: Sweden Skåne

Re: Elvis, solo, plays Basel, Oct 28 '14

Post by krm »

seems that there are TV cams on site tonight, according to messages on instagram....
johnfoyle
Posts: 14852
Joined: Wed Jun 04, 2003 4:37 pm
Location: Dublin , Ireland

Re: Elvis, solo, plays Basel, Oct 28 '14

Post by johnfoyle »

http://www.baloisesession.ch/en/session/chameleons

TUESDAY, 28. OCT. 2014 / EVENT HALL, BASEL FAIR

CHAMELEONS

Elvis Costello from England and Rebekka Bakken from Norway, the chap wearing a hat and the young lady are united in one concert to bring us two different examples of the very same thing: Innovation combined with authenticity. Costello writes songs, Rebekka Bakken sings. He tells us his own stories and she makes other people’s stories her own. The singer-songwriter and the jazz singer are both unique and unmistakable. These chameleons change colour again and again. They consistently captivate us, and we are willing captives.
sweetest punch
Posts: 5963
Joined: Sat Apr 03, 2004 5:49 am
Location: Belgium

Re: Elvis, solo, plays Basel, Oct 28 '14

Post by sweetest punch »

http://www.badische-zeitung.de/rock-pop ... 64500.html

Elvis Costello in Basel: Die Liebe und all das andere

Der unzufriedene Preisträger: Elvis Costello ist mit seinem Auftritt bei der Baloise Session in Basel nicht zufrieden. An großen Momenten hat es bei dem Konzert trotzdem nicht gemangelt.

Das gibt es auch nicht alle Tage. Gerade hat Elvis Costello seinen Auftritt bei der Baloise Session in der Basler Messe beendet und kommt für eine Zugabe auf die Bühne zurück, als er plötzlich Festivaldirektor Matthias Müller und Geschäftsführerin Beatrice Stirnimann im Schlepptau hat. Ehe er sich’s versieht, ist er mittendrin in einer überraschenden Ehrung und nimmt etwas verdattert den "Musician’s Musician Award" des Festivals entgegen.

Die Auszeichnung ist wie für ihn gemacht. Eine Musikgröße, die von ihresgleichen geschätzt wird, ist der 60 Jahre alte Brite tatsächlich. Doch an diesem Abend, findet der kleine Mann mit den großen Songs, ist er diesem Ruf nicht gerecht geworden. "Ich glaube nicht, dass ich den Preis verdient habe. Ich habe das Gefühl, nicht gut gespielt zu haben. Ich hoffe, ich sehe euch wieder", beschließt Costello seine kurze Dankesrede – als wollte er sagen: Gebt mir bitte nochmal die Gelegenheit, es besser zu machen.

Als Reaktion aus dem Publikum kommen vereinzelte Lacher. Costello ist berühmt für seine feine Ironie und berüchtigt als messerscharfer, schneidend sarkastischer Beobachter, für sublime Botschaften und doppelbödige Doppelbödigkeiten. Doch diese Selbstkritik dürfte Wort für Wort genau so gemeint gewesen sein. Manch einer wäre froh, hätte er so ein Konzert abgeliefert. Costello nicht. Seine Ansprüche sind andere. Nach Basel ist er solo gekommen, mit ein paar Gitarren und einem Keyboard, keine Band, keine Begleiter. Dafür eine Handvoll eigener Songs, quer durch alle Schaffensperioden. Die einfach so spielen, wie sie jeder kennt und wiedererkennt? Nicht mit ihm. Das Problem dabei, die Ursache für die spätere Unzufriedenheit ist schon beim ersten Lied "45" zu hören. Costello wirft sich fast schon übermotiviert in den Song. Die verstärkte Akustikgitarre dröhnt und hallt, der Gesang galoppiert. Verve, Kraft, Ausdruck – alles da, nur: Ganz synchron ist das nicht. Costello will an diesem Abend zu viel. Es geht um Nuancen. Doch die reichen am Ende, um ihn, gemessen an seinen eigenen Ansprüchen, scheitern zu lassen.

Anmerken lässt er sich das während des Konzerts nichts. Im Gegenteil. Costello könnte sein Geld auch als Conférencier verdienen. Nach dem zweiten Lied sagt er: "Ich werde nur über die Liebe singen" – kleine Kunstpause – "und über Täuschungen, Lügen, Treue und Betrug." Das Timing meisterlich, die Pointen sitzen, die Anekdoten über seinen Vater und den Opa, Musiker wie er, wachsen sich von einem Moment zum anderen zu Münchhausiaden aus. Wer im Englischunterricht aufgepasst hat, hat allein deshalb an diesem Abend seinen Spaß.

Mag die Tagesform in Basel nicht immer perfekt gewesen sein, so hat der Auftritt trotzdem große Momente. Sein "New Amsterdam" lässt er, wie seit Jahren erprobt, in "You’ve Got To Hide Your Love Away" von den Beatles übergehen, bei dem er das Tempo verschleppt und und Textzeilen absichtlich verschluckt. "Everyday I Write the Book", 1983 als Fingerübung in Sachen Motown-Soul ein Hit, wird zu einem reflexiven Folksong. Der Höhepunkt ist dann "Watching The Detectives". Dem Reggae von 1977 treibt er alles Schunkelige aus, die titelgebenden Kommissare finden sich statt im Fernsehkrimi plötzlich im wahren Leben wieder. Sirenen heulen, die E-Gitarre kreischt und pfeift: zwei Minuten grandiose Kakophonie – mancher der gut situierten Besucher steht auf und geht.

Das erwähnte Mea culpa wirkt sich aus das Finale dann befreiend aus. Erst gibt es eine beklemmende Version von "Shipbuilding", seinem 1982 erschienenen Kommentar zum Falkland-Krieg. Am Ende der letzten Zugabe "Jimmy Standing in the Rain" tritt er vom Mikro zurück und singt unverstärkt und inbrünstig ein paar Zeilen aus einem Wirtschaftskrisen-Song der Zwanziger, "Brother Can You Spar a Dime?" – und alles fügt sich doch noch aufs Schönste ineinander.

--------------------
Google translation: https://translate.google.be/translate?s ... t=&act=url

Elvis Costello in Basel: the love and all the other

The disgruntled winners: Elvis Costello is not satisfied with his performance at the Avo Session Basel in Basel. At great moments there has been no shortage at the concert anyway.

This is also not every day. Just Elvis Costello has finished his appearance at the Avo Session Basel in Basel Fair and comes back for an encore on the stage when he suddenly Festival Director and CEO Matthias Müller Beatrice Stirnimann has in tow. Before he knows it he is right in the middle of an unexpected honor and takes some befuddled against the "Musician's Musician Award" of the festival.

The award is made for him. A music size, estimated by their peers, the 60-year old Brit is actually. But on this evening, finds the little man with the big songs, he is not done justice to that reputation. ".. I do not think I deserved the prize I have the feeling that they did not play well I hope I see you again," Costello concludes his brief acceptance speech - as if to say: Give me again the opportunity to make it better.

As a reaction from the audience come scattered laughs. Costello is famous for its fine irony, and a notorious razor sharp, biting sarcastic observer, for sublime messages and ambiguous double entenders. But this self-criticism may have been word for word meant exactly. Many would be glad if they had so delivered a concert. Not Costello. His claims are different. After Basel he came solo, with a couple of guitars and a keyboard, no band, no companion. For a handful of original songs, across all periods. The easy way to play, as everyone knows and recognizes? Not with him. The problem is the cause for the subsequent discontent can be heard at the first song "45". Costello throws himself almost too motivated in the song. The amplified acoustic guitar drones and echoes, the song gallops. Verve, power, expression - all there, just: Full sync is not. Costello wants too much that night. It's about nuance. But the rich at the end to let him in terms of his own claims fail.

Annotate it can be the nothing during the concert. On the contrary. Costello could earn his money as master of ceremonies. After the second song he says: "I will sing only about love" - ​​little dramatic pause - "and deceptions, lies, loyalty and betrayal." The timing masterfully, the punchlines sit, the anecdotes about his father and grandfather, a musician like him, grow from moment to moment to Münchhausiaden from. If you paid attention in English class for the sole reason that evening, has his fun.

May form on the day in Basel not always been perfect, so the performance still has great moments. His "New Amsterdam" he can, as tried and tested for years, in "You've Got To Hide Your Love Away" to go from the Beatles, in which he dragged the pace and lines of text and swallowed intentionally. "Everyday I Write the Book", in 1983 as a finger exercise in Motown Soul a hit, becomes a reflexive folk song. The climax of "Watching The Detectives". Reggae 1977 he casts out all Schunkelige, the eponymous Commissioners can be found instead in the television crime suddenly in real life again. Sirens, the electric guitar screeches and whistles: two minutes grandiose cacophony - of some of the well-heeled visitor gets up and goes.

The mentioned Mea culpa affects the finale of liberating. First, there is a nightmarish version of "Shipbuilding", published in 1982 his commentary on the Falklands War. At the end of the final encore "Jimmy Standing in the Rain" he steps back from the mic and sings unreinforced and fervently a few lines from a song-economic crises of the twenties, "Brother Can You Spar a Dime?" - And everything will still most beautifully together.

Image
Since you put me down, it seems i've been very gloomy. You may laugh but pretty girls look right through me.
sweetest punch
Posts: 5963
Joined: Sat Apr 03, 2004 5:49 am
Location: Belgium

Re: Elvis, solo, plays Basel, Oct 28 '14

Post by sweetest punch »

http://www.nzz.ch/feuilleton/pop--jazz/ ... 1.18414008

Ein merkwürdiger Abend

«Chameleons» – so hiess der vierte Abend an der diesjährigen Baloise Session in Basel. Dies war die thematische Klammer für zwei Singer/Songwriter, die sich den Abend teilten. Allerdings haben Rebekka Bakken aus Norwegen und der britische Headliner Elvis Costello eigentlich nur eine Gemeinsamkeit: Sie teilen eine gewisse Affinität zum grossen Tom Waits.

Rebekka Bakken hat ihr neustes Programm ganz aus Songs des amerikanischen Avantgarde-Troubadours gebaut. Ein mutiges Unterfangen, Waits' Werk wird heute – ähnlich wie das eines Randy Newman – als eine Art alternatives Great American Songbook angesehen: Standards, die man covern muss. Aber das ist trügerisch, denn diese Lieder leben stark von der Persönlichkeit des Komponisten. Bakken ist nicht die Erste, die sich an Waits versucht – und scheitert. Die Norwegerin hat viel Talent, eine Stimme und eine sattelfeste Band im Rücken. Und dennoch fallen die allermeisten ihrer Interpretationen flach. Es fehlt an vielem: an der Stimmung der Originale, am Schweiss, an den ungewohnten Klangfarben, an einer rotzigen Stimme, an gespielter Schludrigkeit. Wenn Waits den Barbesucher gibt, dann nimmt man ihm das ab. Bei Rebekka Bakken gibt es verjazzte Arrangements und eine Sängerin, die das Verruchte spielt, ohne dass man es ihr abnehmen könnte.

Elvis Costello eilt ein ähnlicher Ruf als Songwriter voraus wie Tom Waits: Er gilt als einzigartiger Singer/Songwriter mit gewaltiger poetischer Kraft. Costello hat mit Musikern aus Waits' Band gearbeitet, hat Songs von Waits gecovert und konnte einen Moment lang als britisches Pendant des Amerikaners gelten. Ein endlos wandelbarer Musiker, der sich – ganz das angesprochene Chamäleon – stets in neue musikalische Farben hüllt, vom Bluegrass über Easy Listening zum Hip-Hop und zurück. Umso mehr durfte man gespannt sein, was Costello nun in Basel in einem Solokonzert einfallen würde.

Costello begann bestimmt, direkt und druckvoll mit dem neueren, rockigen Titel «45» – so, als gäbe es weder Fragen noch Zweifel. Es folgten Ausschnitte aus seinem gesamten Œuvre, von den Anfängen vor der professionellen Karriere bis heute – von Hits wie der frühen Ballade «Alison» über ein Medley aus dem eigenen «New Amsterdam» und «You've Got To Hide Your Love Away» von den Beatles bis zu einer splittrigen, metallisch-lauten Version von «Watching the Detectives». Einiges davon war grandios – etwa «Everyday I Write the Book», das in der Studioversion von Mitte der 1980er Jahre mechanisch klingt, als akustisches Stück auf der Bühne aber ungeahnte Tiefe entwickelt.

Costello bot viel an diesem Abend – und doch wollte es scheinen, als springe der Funke kaum aufs Publikum über. Das mochte am Setting liegen: Costello schien ungeeignet für diese Art Veranstaltung. Zu wenige Hits, zu viele Songs, die echtes Hinhören und gute Englischkenntnisse erfordern, keine Band, die einen zum Fuss-Wippen animieren könnte. Nur dieser humorvolle, wenn auch sperrige Engländer mit weissem Hut und einer mitunter recht kratzigen Stimme, der keinerlei Unterschied zu machen scheint zwischen einem Publikum in einem Rock-Klub und einem Publikum, das bei Kerzenlicht und einem Glas Wein auf dem Tischchen in einem riesigen Saal in der Messe Basel sitzt. Und so kam es, dass dieser grosse Songschreiber auf dem Weg zur Zugabe einige Zuhörer verlor. Im Zugabenblock dann noch der Höhepunkt des Abends: eine eindringliche Version von «Shipbuilding», einem der besten Protestsongs aller Zeiten, einem Song gegen den Falkland-Krieg, der trotz dem klaren Gegenstand zeitlos ist und deshalb als Meisterwerk gelten muss. Nun gab es endlich nicht nur höflichen Applaus, sondern lauten Beifall. Das Chamäleon Costello hatte endlich sein Publikum erreicht.

------------------
Google translation: https://translate.google.be/translate?s ... edit-text=

A strange evening

"Chameleons" - so was called the fourth evening at this year's Avo Session Basel in Basel. This was the thematic framework for two singer / songwriters who shared the evening. However, have Rebekka Bakken from Norway and the British headliners Elvis Costello really only one thing in common: They share a certain affinity for big Tom Waits.

Rebekka Bakken has built its latest program entirely of songs from the American avant-garde troubadour. A bold venture, Waits' work is today - much like the one Randy Newman - viewed as a kind of alternative Great American Songbook: standards that must cover art. But this is deceptive, because these songs live much on the personality of the composer. Bakken is not the first person who tries to Waits - and fails. The Norwegian has a lot of talent, a voice and a semi-solid band in the back. And yet the vast majority of their interpretations fall flat. It lacks much: on the mood of the originals, the sweat, the unusual timbres, at a snotty voice, to mock sloppiness. When Waits is the barroom brawler, then take him off. When Rebekka Bakken there are jazzy arrangements and a singer who plays the Wicked, without that you could take it off her.

Elvis Costello rushes a similar reputation as a songwriter ahead as Tom Waits: He is regarded as a unique singer / songwriter with tremendous poetic power. Costello has worked with musicians from Waits' band, song has been covered by Waits and could apply a moment long as British counterpart of the American. An endless convertible musician, who - quite the addressed chameleon - always wrapped in new musical colors, from bluegrass to Easy Listening to hip-hop and back. The more you could be curious about what would Costello now come in Basel in a solo concert.

Costello began determined directly and powerfully with the newer, rocking title "45" - as if there were neither questions nor doubts. This was followed by excerpts from his entire oeuvre, from the early days before the professional career to date - from hits like the early ballad "Alison" with a medley of their own "New Amsterdam" and "You've Got To Hide Your Love Away" by The Beatles to a splintery, metallic-loud version of "Watching the Detectives". Some of it was terrific - about "Everyday I Write the Book," the mechanical sounds in the studio version of the mid-1980s, as an acoustic piece on stage but developed unsuspected depth.

Costello offered much that night - and yet it would seem, than jump the spark hardly the whole audience. The liked the setting are: Costello seemed inappropriate for this type of event. Too few hits, too many songs that require real listening and good knowledge of English, not a band that could animate the foot paddles one. Only this humorous, albeit bulky Englishman with a white hat and a sometimes very raspy voice, which seems to make no difference between an audience in a rock club and an audience that candlelight and a glass of wine on the table in a huge hall sitting in the Basel Fair. And so it was that this great songwriter on the way to adding lost some listeners. In addition block then the highlight of the evening: a haunting version of "Shipbuilding", one of the best protest songs of all time, a song against the Falklands war, which is timeless, despite the clear object and therefore must be considered as a masterpiece. Now it was finally not only polite applause, but loud applause. The chameleon Costello had finally reached his audience.

Image
Since you put me down, it seems i've been very gloomy. You may laugh but pretty girls look right through me.
johnfoyle
Posts: 14852
Joined: Wed Jun 04, 2003 4:37 pm
Location: Dublin , Ireland

Re: Elvis, solo, plays Basel, Oct 28 '14

Post by johnfoyle »

http://www.tageswoche.ch/de/2014_44/kul ... halter.htm


Baloise Session

Elvis Costello: Der Grosskünstler als Alleinunterhalter

29.10.2014, 12:01 Uhr

Er hat mit den Grossen der Popmusik gespielt, nach Basel kam er ganz ohne Begleitung. Elvis Costello beglückt sein Publikum als Troubadour mit unschlagbaren Songs und hart geschlagener Gitarre. Von Reto Aschwanden


Image

Er selber fand seinen Auftritt nicht gelungen. Doch Elvis Costello überzeugte in Basel mit grossen Songs und entschlossenem Spiel. (Bild: Dominik Plüss)


Zur Zugabe wird Elvis Costello von Baloise-Session-Präsident Matthias Müller und CEO Beatrice Stirnimann auf die Bühne begleitet. Die Veranstaltung vergibt ihre eigenen Preise und überreicht heute Abend den «Musician’s Musican Award». Die Baloise Session ehrt Elvis Costello. Als wäre es nicht umgekehrt: Elvis Costello beehrt Basel mit seinem Besuch.

Als er die Trophäe in Händen hält, begibt sich Costello erstmals an diesem Abend hinters E-Piano und vergisst beinahe, fürs Preisübergabe-Foto zu posieren. Als er schliesslich sitzt, entschuldigt er sich beim Publikum, dass er heute leider nicht gut gespielt habe. Dann singt er «Shipbuildung», eine Meditation über den Falkland-Krieg aus dem Jahr 1982, die jeden rührt, der ein Herz zum Fühlen hat.

Tom Waits in dickwandiger Watte

Begonnen hatte der Abend drei Stunden zuvor mit dem Auftritt von Rebekka Bakken. Die Norwegerin ist ein Star des zeitgenössischen Jazz und veröffentlichte dieses Jahr mit der hr-Bigband unter dem Titel «A Little Drip of Poison» ein Album mit Tom-Waits-Interpretationen.

Sie setzt sich an den Flügel und beginnt mit «Time», einem der schlichtesten und schönsten Waits-Songs überhaupt. Bevor das Lied zu Ende ist, setzt Langeweile ein. Danach tritt die Band hinzu und macht mit Waits, was Profi-Jazzer halt mit Waits so machen. Und der Mischer packt den Sound in dickwandige Watte.

Rollenspiel in der Multifunktionshalle

Zwischendurch spielt Bakken auch mal einen eigenen Song und bettet ihn in eine Decke aus melancholischen Kuschelklängen, die seit den Achtzigern nicht mehr richtig gelüftet worden ist. Da hilft auch kein anzügliches Lied gegen Ende des Sets, das sie ihrer Mutter zuliebe eigentlich nicht spielen sollte.

Rebekka Bakken ist eine virtuose Vokalistin, ohne Frage, doch was sie hier abliefert, ist reines Rollenspiel. Es passt gut ins Ambiente aus Kerzen, Klubtischen und Multifunktionshalle.

Eine Gitarre lässt die Wände wackeln

Nach der Umbaupause entert Elvis Costello die Bühne im Laufschritt. Zur Begrüssung haut er «45» raus, das Eröffnungsstück des Albums «When I Was Cruel», das ihn 2002 nach mehrjähriger Pause zurück auf der Höhe seiner Kunst zeigte. Ohne viel Federlesen schwenkt er anschliessend mit «Either Side Of The Same Town» ins Lyrische und schwingt die Stimme kraftvoll in die Höhe.

Image
Kein feinsinniges Gezupfe: Die Gitarre zeigt, dass Elvis Costello seine Songs gern auch mal roh raushaut. (Bild: Dominik Plüss)



Über 300 Songs hat Costello geschrieben und so herrscht heute kein Materialmangel. Meist streicht, zupft und schlägt er eine akustische Gitarre, eher simpel, aber mit einer Intensität, dass die Wände wackeln. Das ist kein Songwriter-Geschrummel, sondern Bamm-Bamm-Bamm. Dazu singt und pfeift Costello und wenn mal ein Griff daneben oder einer Silbe am Mikrofon vorbei geht – wen kümmerts.

Costellos Stimme scheint auf erste Hinhören ungeeignet zum Singen und doch trägt sie auch gewagte Melodiebögen.

Mit wem hat dieser Mann neben seiner Stammband The Attractions, später The Imposters, nicht alles gearbeitet: Paul McCartney, T-Bone Burnett und Allen Toussaint, Burt Bacharach, Lucinda Williams und Emmylou Harris, das Brodsky String Quartett, Anne Sophie von Otter und zuletzt The Roots. Heute ist er ganz allein da und spielt seine Lieder, eins besser als das andere und zwischendurch erzählt er einen Schwank aus seinem Leben. Ein Troubadour.

Nach einer halben Stunde setzte er sich hin und singt ein Lied für Frau und Kinder daheim. Jeder Andere würde sich damit der Fremdschäm-Schranke nähern, doch Elvis Costello ist nicht jeder Andere, sondern der vielleicht letzte Grosskünstler der britischen Popmusik.

Alleinunterhalter auf Konfrontationskurs

Unfassbar bleibt, dass er als Sänger derart berührt. Denn die Stimme ist seit jeher brüchig; sie scheint aufs erste Hinhören ungeeignet zum Singen und trägt doch auch gewagte Melodiebögen. Er schafft es, ein Stück mit dem Titel «When I Was Cruel» zärtlich klingen zu lassen. Sogleich schiebt er «She» hinterher, jener Heuler, der im Film «Notting Hill» Hugh Grant zu Julia Roberts trieb.

Image
Zwischen den Songs beweist Costello Showman-Qualitäten. (Bild: Dominik Plüss)



Dann ist es Zeit für eine Gitarre, die unter Strom steht. «Watching The Detectives», ursprünglich eine reggaefizierte New-Wave-Nummer wird auf verzerrte Akkorde reduziert. Costello nutzt nun ein Loop-Gerät und allerlei Effekte, bis die Amps so fies fiepen, dass es eine Weile braucht, bis er den Lärm gezügelt hat. Die Konfrontation scheut der einst als giftig bekannte Musiker auch als Alleinunterhalter nicht.

Das böse Möbel vor der Brust

Wo er gerade so rüde mit seinen Hits zugange ist, reicht Costello «Alison» nach. An sich ein wunderbares Liebeslied, doch trägt er noch immer das böse Möbel vor der Brust, das bei der leisesten Berührung brummt und anständige Anschläge mit Dröhnen und Brüllen beantwortet. Besser kann es nicht werden. Costello geht ab.

Vielleicht meinte es der Musiker als Witz, als er seinen Vortrag nach der Preisübergabe abqualifizierte, womöglich war er tatsächlich unzufrieden mit seinem Spiel. Der Zuhörer indes verlässt den Saal beglückt von Elvis Costello und dem Triumph der Musikalität über die Virtuosität.





Avo Session Basel

Elvis Costello: The United Artists as a solo entertainer

29.10.2014, 12:01 clock

He has played with the greats of popular music, according to Basel he was quite without accompaniment. Elvis Costello enthralls his audience with unbeatable troubadour songs and whipped hard guitar. Reto Aschwanden of


image

He himself was not succeeded his appearance. But Elvis Costello won in Basel with great songs and decisive game.
He himself was not succeeded his appearance. But Elvis Costello won in Basel with great songs and decisive game. (Photo: Dominik Pluss)


For addition Elvis Costello is accompanied by Baloise Session President and CEO Matthias Müller Beatrice Stirnimann on stage. The event will award their own prices and handed tonight the "Musican Musician's Award". The Avo Session Basel honoring Elvis Costello. As if it were not reversed: Elvis Costello graced Basel with his visit.

When he holds the trophy in his hands, is Costello issues first this evening behind electric piano and almost forgets to pose for the award presentation photo. When he finally sits, he apologizes to the audience that he had unfortunately did not play well today. Then he sings "Shipbuildung," a meditation on the Falklands War of 1982, which touches anyone who has a heart to feel.

Tom Waits in thick-walled cotton

Started the evening had three hours before the appearance of Rebekka Bakken. The Norwegian Star is one of contemporary jazz and published this year with the hr-Bigband under the title "A Little Drip of Poison" an album of Tom Waits interpretations.

She sits down at the piano and begins with "Time", one of the simplest and most beautiful Waits songs ever. Before the song is over, puts a boredom. After that, the band will be added and makes with Waits, what do professional jazz musicians stop with Waits so. And the mixer the sound packed in thick cotton.

Role-playing game in the multi-purpose hall

In between plays Bakken sometimes an original song and embeds it in a blanket of melancholy Stuffed sounds that has not been properly aired since the eighties. Since no lewd song helps towards the end of the set, they really should not play for the sake of her mother.

Rebekka Bakken is a virtuoso vocalist, without question, but what she delivers here is pure RPG. It fits well into the ambience of candles, club tables and multi-function hall.

A guitar makes the walls shake

After Umbaupause Elvis Costello enters the stage at a run. Upon meeting he hits out, "45", "I Was Cruel When" after the break of several years back showed him the opening track of the album in 2002 at the height of his art. Without much ado, he then pivots with "Either Side Of The Same Town" to the Lyrical and the voice resonates powerfully in the air.

image
No intimate fine plucking: The guitar shows that Elvis Costello's songs like also to get out skin raw. (Photo: Dominik Pluss)



About 300 songs Costello has written and so today there is no shortage of material. Most strokes, tugs and he proposes an acoustic guitar, rather simplistic, but with an intensity that the walls shake. This is not a songwriter Geschrummel, but Bamm Bamm-Bamm-. These sings and whistles Costello and when times goes a handle next to a syllable or on the microphone over - who cares.

Costello's voice seems on first listening unsuitable for singing but she also carries daring melodies.

With whom this man later, not working alongside his regular band, The Attractions, The Imposters everything: Paul McCartney, T-Bone Burnett and Allen Toussaint, Burt Bacharach, Lucinda Williams and Emmylou Harris, the Brodsky String Quartet, Anne Sophie von Otter and last The Roots. Today, he is there all alone and plays his songs, one better than the other and in between he tells a farce out of his life. A troubadour.

After half an hour he sat down and sings a song for his wife and children at home. Everyone else would thus approach the Fremdschäm barrier, but Elvis Costello is not anyone, but perhaps the last major artist of British pop music.

Entertainer on a collision course

Remains inconceivable that he touched as a singer so. Because the voice is fragile since time immemorial; it seems on first listening unsuitable for singing and wearing but also daring melodies. He manages, "I Was Cruel When" to let a piece titled sound tenderly. He immediately pushes "She" afterwards, that Howler, who drove in the movie "Notting Hill" Hugh Grant to Julia Roberts.

image
Between songs Costello proves showman qualities. (Photo: Dominik Pluss)



Then it's time for a guitar that is under power. "Watching The Detectives", originally a reggaefizierte New-Wave-number is reduced to distorted chords. Costello now uses a loop device and all sorts of effects, to the amps so nasty whimpering that it takes a while until it has curbed the noise. The confrontation is not afraid of once known as toxic musicians as solo entertainers.

The evil furniture before the chest

Where he is just finishing up so rude with his hits, Costello "Alison" is enough to. In itself, a wonderful love song, but he still wears the evil furniture from the breast, the buzzing at the slightest touch and answered attacks with decent roar and roar. Better it can not be. Costello goes off.

Maybe it said the musician as a joke, as he abqualifizierte his presentation to the award ceremony, perhaps he was actually dissatisfied with his game. The listener, however, leaves the room happy by Elvis Costello and the triumph of musicality over virtuosity.
User avatar
krm
Posts: 1141
Joined: Sun Oct 21, 2007 6:10 am
Location: Sweden Skåne

Re: Elvis, solo, plays Basel, Oct 28 '14

Post by krm »

sweetest punch
Posts: 5963
Joined: Sat Apr 03, 2004 5:49 am
Location: Belgium

Re: Elvis, solo, plays Basel, Oct 28 '14

Post by sweetest punch »

That website says that all the concerts will be broadcast on radio and television.
:D
Since you put me down, it seems i've been very gloomy. You may laugh but pretty girls look right through me.
taramasalata
Posts: 75
Joined: Tue Jul 24, 2007 3:15 pm
Location: switzerland

Re: Elvis, solo, plays Basel, Oct 28 '14

Post by taramasalata »

sweetest punch wrote:That website says that all the concerts will be broadcast on radio and television.
:D
Yes, usually the concerts (or at least parts of it) of this annual Baloise session festival are being broadcasted on some Swiss, Italian, French and German TV and radio stations within a few months after the festival, so we should get some of it to watch.

Here's the link to the festival's website "on air"-information:
http://www.baloisesession.ch/en/on-air

And, while reading through the a bit mixed reviews of his Basel performance, I feel somehow assured in my slight feeling of skepticism beforehand. Not because of Elvis, but imagining myself him having to try to entertain "an audience with candlelight and a glass of wine on the table in a huge hall sitting in the Basel Fair" didn't appeal to me, and even less so when he's put in a double-concert (not meaning to dismiss Rebekka Bakken, actually I hardly know her) and having to adjust himself to some stricter house rules, keeping him off from singing as long as he has made everyone to get up on their feet and forget about their evening wear.
I don't like these kinds of festivals too much, it makes me feel sorry for the musicians and the somehow missed opportunity when having the chance to meet our hero and, at the same time, wishing him way to some other place much better suited for him.
So as much as I felt urged to see him again after the fantastic gig in Mainz 14 days ago, and Basel being only 60 km away from my home in Zurich instead of 400 km the last time, it seems to have been better this way.
Although, as one of the journalists had put it:
sweetest punch wrote:http://www.badische-zeitung.de/rock-pop ... 64500.html

Many would be glad if they had so delivered a concert.
johnfoyle
Posts: 14852
Joined: Wed Jun 04, 2003 4:37 pm
Location: Dublin , Ireland

Re: Elvis, solo, plays Basel, Oct 28 '14

Post by johnfoyle »

User avatar
docinwestchester
Posts: 2321
Joined: Thu Apr 08, 2010 7:58 pm
Location: Westchester County, NY

Re: Elvis, solo, plays Basel, Oct 28 '14

Post by docinwestchester »

Excellent pro shot video. Complete main set, I think, but missing the encores. I filled in the partial setlist:

http://www.elviscostello.info/wiki/inde ... 0-28_Basel
johnfoyle
Posts: 14852
Joined: Wed Jun 04, 2003 4:37 pm
Location: Dublin , Ireland

Re: Elvis, solo, plays Basel, Oct 28 '14

Post by johnfoyle »

Just watched some of 45 & got some screen grabs


Image

Image


Image

Image


Image


Image
Ulster Boy
Posts: 317
Joined: Mon Sep 18, 2006 3:27 pm

Re: Elvis, solo, plays Basel, Oct 28 '14

Post by Ulster Boy »

I had watched a bit of this video a few days ago buts it now coming up as no longer available in my country. Don't suppose anyone grabbed the audio?
blureu
Posts: 280
Joined: Fri Feb 01, 2008 1:08 am

Re: Elvis, solo, plays Basel, Oct 28 '14

Post by blureu »

Another one of those Gig in Japan bootlegs. They must sell them somewhere which is not cool.

http://www.giginjapan.com/elvis-costell ... e-session/
User avatar
docinwestchester
Posts: 2321
Joined: Thu Apr 08, 2010 7:58 pm
Location: Westchester County, NY

Re: Elvis, solo, plays Basel, Oct 28 '14

Post by docinwestchester »

Ulster Boy wrote:I had watched a bit of this video a few days ago buts it now coming up as no longer available in my country. Don't suppose anyone grabbed the audio?
You can watch here for free from any country:

https://vimeo.com/115316980

Audio next.
sulky lad
Posts: 2425
Joined: Fri Jul 29, 2005 5:21 pm
Location: Out of the kitchen,she's gone with the wind

Re: Elvis, solo, plays Basel, Oct 28 '14

Post by sulky lad »

We'll never be out of your debt, Doc , thanks for this !
blureu
Posts: 280
Joined: Fri Feb 01, 2008 1:08 am

Re: Elvis, solo, plays Basel, Oct 28 '14

Post by blureu »

Thanks Doc!
docinwestchester wrote:
Ulster Boy wrote:I had watched a bit of this video a few days ago buts it now coming up as no longer available in my country. Don't suppose anyone grabbed the audio?
You can watch here for free from any country:

https://vimeo.com/115316980

Audio next.
johnfoyle
Posts: 14852
Joined: Wed Jun 04, 2003 4:37 pm
Location: Dublin , Ireland

Re: Elvis, solo, plays Basel, Oct 28 '14

Post by johnfoyle »

johnfoyle
Posts: 14852
Joined: Wed Jun 04, 2003 4:37 pm
Location: Dublin , Ireland

Re: Elvis, solo, plays Basel, Oct 28 '14

Post by johnfoyle »

sweetest punch
Posts: 5963
Joined: Sat Apr 03, 2004 5:49 am
Location: Belgium

Re: Elvis, solo, plays Basel, Oct 28 '14

Post by sweetest punch »

Available for viewing until July 31: https://www.arte.tv/de/videos/072987-00 ... -costello/
Since you put me down, it seems i've been very gloomy. You may laugh but pretty girls look right through me.
Post Reply