Elvis guest singer on album by Johan Lindström Septett

Pretty self-explanatory
Post Reply
sweetest punch
Posts: 5961
Joined: Sat Apr 03, 2004 5:49 am
Location: Belgium

Elvis guest singer on album by Johan Lindström Septett

Post by sweetest punch »

https://www.europejazz.net/europe-jazz- ... ruary-2021

A selection of the hot new music surfacing across the continent this month by the top European jazz magazines and websites

(...)

JOHAN LINDSTRÖM SEPTETT: On The Asylum (Moserobie)

Johan Lindström (guitar, pedal steel and piano) has long been one of his homecountry Swedens most sought after freelance musicians and producers. In jazz circles, he is perhaps best known as one of the members and founders of Tonbruket. In parallel, he has worked with singers such as Rebecka Törnqvist, Ane Brun, Titiyo, Freddie Wadling and Agneta Fältskog. For his second septett-album as a bandleader Lindström is joined by names like Per Texas Johansson, Mats Äleklint, Jonas Kullhammar, Jesper Nordenström, Konrad Agnas, Torbjörn Zetterberg, Margareta Bengtsson and guest singers Sofie Livebrant and Elvis Costello. The compositions reflect Lindström's diverse musical taste. He moves without a safety net across stylistic boundaries. A seamless mix of jazz, art rock, avant, folk and modern art music shaped into an inspired, uncompromising tonal language with a noticeable collective feeling. It is a vast, eccentric tone landscape. Lindström often uses reverb effectively when he switches between his Fender Telecaster and his pedal steel. The cinematic jazz noir feeling is palpable. The undertone is suggestive, playful and painful at the same time. The appearance is both fluid and solid. Release the 19th of February.

(...)
Since you put me down, it seems i've been very gloomy. You may laugh but pretty girls look right through me.
sweetest punch
Posts: 5961
Joined: Sat Apr 03, 2004 5:49 am
Location: Belgium

Re: Elvis guest singer on album by Johan Lindström Septett

Post by sweetest punch »

Since you put me down, it seems i've been very gloomy. You may laugh but pretty girls look right through me.
User avatar
And No Coffee Table
Posts: 3520
Joined: Thu Aug 21, 2003 2:57 pm

Re: Elvis guest singer on album by Johan Lindström Septett

Post by And No Coffee Table »

The EC track is called "What What." A bit of it can be heard at the start of the album teaser.
https://soundcloud.com/moserobie/johan- ... bum-teaser

Johan Lindström played on For the Stars.
sweetest punch
Posts: 5961
Joined: Sat Apr 03, 2004 5:49 am
Location: Belgium

Re: Elvis guest singer on album by Johan Lindström Septett

Post by sweetest punch »

What What / Twenty twenty: https://youtu.be/N4soJ-f2cUA
Since you put me down, it seems i've been very gloomy. You may laugh but pretty girls look right through me.
User avatar
krm
Posts: 1141
Joined: Sun Oct 21, 2007 6:10 am
Location: Sweden Skåne

Re: Elvis guest singer on album by Johan Lindström Septett

Post by krm »

Interview with Johan from Swedish newspaper Dagens Nyheter here: https://www.dn.se/kultur/johan-lindstro ... tbildning/

The interesting part here:
A special exclamation point is that on the septet's new album "On the asylum", Elvis Costello participates with a self-written spoken word contribution.

- In a search for a poet and voice for the first song on the record, musicians Nikke Ström and Bebe Risenfors sent the first record with the septet to Costello, he says.

- It turned out that he liked what we had done and could imagine being involved in reading his text. I became completely fire and flames from what he created.



The complete interview below. (you all know how to use the translation tools by now!)


Han har gjort musik sedan han var tolv. Tilldelats fyra Grammisar. Jobbat med Elvis Costello, Benny Andersson, Pugh, Agnetha Fältskog och Patti Smith. Men multimusikern och producenten Johan Lindström har undvikit strålkastarna. Hans två soloalbum har dock fått allt fler att upptäcka honom.

Bland musiker är han sedan länge mer än välkänd. Inte minst för sin bredd som både vass musiker, kompositör, producent och arrangör. En bredd som Johan Ingvar Lindström fått genom att lyssna och spela musik sedan han gick i lågstadiet.

”Lindström bejakar sitt egensinne på ett sätt som i själva verket känns lika lokalt som internationellt – eller för den delen amerikanskt”, skrev DN:s kritiker Johannes Cornell efter hans senaste framträdande på jazzklubben Fasching.

Han växte upp i Solna med unga föräldrar som var hårdföra Beatlesfans. Fadern arbetade på en hifibutik och kom hem med en liten mixer som sonen lärde sig taktmixa på, som elvaåring.

Snart satte han ihop blandband som bakgrundsmusik till lunchkrogarna på Sveavägen och dj:ade på studentfester.

– Jag höll på med musik hela tiden och gjorde låtar, men var tonåring då och hade ingen koll på att musiken kunde vara ett yrke, sammanfattar han.

Intresset för den tidens pophittar svalnade dock. I stället återvände han till Beatles och började ta ut deras låtar på piano och skriva egna kopior.

– I åttan förstod jag att man kunde gå på musikgymnasium och kom sedan in på Södra latin och där träffade man ju en massa folk med samma intressen.


Däribland de blivande producenterna och låtskrivarna Max Martin och Teddybears Klas Åhlund som båda var klasskamrater.

– Att gå på Södra latin var lite av en vändpunkt. Det var i slutet av 1980-talet och man skulle lära sig att spela en massa olika stilar då – jazz, bossa nova, multikultimusik, fusion, funk, James Brown och tjo faderittan. Jag spelade en lång rad genrer för att försöka hitta något eget.

Med tiden blev han mer intresserad av minimalistisk musik – och att producera. Dessutom upptäckte han pedal steelen (ett slags elgitarr på stativ som styrs med pedaler och spelas med en metallstav) och dess säreget sorgsna ton.

Vad gjorde dig intresserad av ett instrument som framför allt älskas av countrymän och dansband?

– Jag spelade med Perssons Pack på 1990-talet och de var de som fick mig att prova. Folk ringer fortfarande ibland och säger att ”du är väl en sådan där countrykille med hatt?”, säger han.

De flesta av hans musikerkollegor skrattade när Johan Lindström började spela pedal steel.

– Förutom musikern Per ”Texas” Johansson som tog med mig i hans jazzband med Dan Berglund, Fredrik Ljungqvist och Mikael Ulfberg. Instrumentet öppnade dessutom dörrar för mig till artister som Elvis Costello, Totta Näslund och norska artister som Ane Brun, Nils Petter Molvær och Susanne Sundfør.

Samarbetet med EMI:s talangscout och producent Kjell Andersson var en annan viktig faktor för hans utveckling. Liksom att bli medlem i Tonbruket som initierades 2008 av Dan Berglund, känd från bland annat Esbjörn Svenssons Trio.


Tillsammans med Martin Hederos, Andreas Werliin och Lindström har de hittills gett ut sju album och tilldelats fyra Grammisar.

– Dan och Martin har inte minst lärt mig mycket om att spela i ett band. Hur man ger varandra utrymme, betonar Lindström.

Parallellt med Tonbrukets konserter har Johan Lindström fortsatt att skriva egen musik och producera andras. Som ett beställningsverk för trumpetaren Jonas Lindeborg och Blåsarsymfonikerna och storbandsmusik för Norrbotten Big Band – med Ebbot som sångare.

– Allt det där ledde till att jag satte ihop min septett för drygt två år sedan.

Johan Lindström Septett (Lindström, Per ”Texas” Johansson på saxofon/klarinett, Jesper Nordenström, orgel/piano, Torbjörn Zetterberg, bas, Konrad Agnas, trummor, Mats Äleklint, trombon, och saxofonisten Jonas Kullhammar) Grammisnominerades för debuten ”Music for empty halls” och utnämndes till Årets grupp av Sveriges Radio.

Ett särskilt utropstecken är att på septettens nya album ”On the asylum” medverkar just Elvis Costello med ett egenskrivet spoken word-bidrag.

– I ett sökande efter en poet och röst till första låten på skivan skickade musikerna Nikke Ström och Bebe Risenfors den första skivan med septetten till Costello, berättar han.

– Det visade sig att han gillade vad vi hade gjort och kunde tänka sig att vara med och läsa in sin text. Jag blev helt eld och lågor av det han skapade.

Din bredd som musiker är ovanlig.

– Jo, men jag gick inte på Kungliga musikhögskolan. Min utbildning har i stället varit alla hundratals cd-skivor som jag köpte på rea när jag lärde mig spela. Och för tio år sedan började jag träna på piano på allvar och började spela musik av Sjostakovitj och Messiaen.

– Jag har fördjupat mig – och det har lett till att jag får beställningsjobb nu. Och ju mer jag lär mig, desto mer förstår jag hur lite jag kan, understryker han.

För att fortsätta utvecklas har Johan Lindström nu sökt in på en kompositionsutbildning.

Vad är din främsta tillgång som musiker?

– Det är väldigt svårt att säga. Men jag trivs i helheten. Bäst är jag kanske på att spela piano, allt jag skriver för Tonbruket gör jag på pianot – fast egentligen har jag lättare för att spela pedalsteel…

Han kallar sitt musikaliska uttryck kalejdoskopiskt. En hemkokt buljong under ständig förändring med hjälp av nya ingredienser.

– Men jag förändrar inte min musik för att jag blir uttråkad utan för att det finns så mycket olika sorters musik som jag älskar. De senaste åren har jag till exempel lyssnat mycket på hiphopartister som J Dilla, Jurassic 5 och Madlib som inspirerat mig med sin stilblandning och väldigt fria arkitektur.

Johan Lindström vill göra skivor som fungerar lite som särskilt varierade spellistor:

– Skivor som man fyller med både klassiskt, pianisten Les Baxters musik, Delia Derbyshires elektronica och synt också. På sätt och vis har musiken som vi gör i Tonbruket också en sådan blandning.


Hur mår den svenska instrumentalmusiken?

– Vi har haft tur. Sedan vi började med Tonbruket har vi gjort många konserter och fått komma ut i världen, svarar han.

– Det finns verkligen mycket publik och dedikerade anhängare som reser långt för att se och höra vår musik, så det känns väldigt kul.

Den instrumentala musiken och musik med sång står dessutom inte i motsats tillägger han:

– Varken i Tonbruket eller i septetten finns det någon som sjunger bra eller skriver särskilt bra texter. Så ambitionen med att ha med sång föll direkt, säger han och ler.


Johan Lindström

Är född 1972, har producerat ett drygt trettiotal album, lyssnar på tonsättare som Igor Stravinskij, György Ligeti och Olivier Messiaen och gillar särskilt bluesmusikern Mississippi John Hurt.

Lindström arbetar nu med ett soloprojekt för orkester med SR, en konsert för pedal steel och trumpet jämte musik för storband som spelas in i Luleå. Dessutom ska Tonbruket göra ett nytt album i sommar.

Om Max Martin: ”Han är en kompis och är precis som förr, väldigt ödmjuk. Vi spelade ihop i ett skolband när vi gick på Södra Latin och i tunnelbanan (skratt) och på Mosebacke. Jag var och hälsade på honom när jag var i Los Angeles förra året.”

Om att producera: ”För mig är nog Tom Waits den allra bästa producenten. Han kan ta dig som lyssnare till en gammal lada, en kloak eller något helt annat ställe och skapa så fantastiska ljudbilder.”

Lindströmskriven musik i urval: ”Stethoscope”, ”Vinegar heart” och ”Music for the Sun King” för Tonbruket, ”Music for empty halls” och ”On the asylum” för sin septett, ”Home secretary” ihop med Rebecka Törnqvist” och ”Last breath” ihop med Ane Brun”.
johnfoyle
Posts: 14852
Joined: Wed Jun 04, 2003 4:37 pm
Location: Dublin , Ireland

Re: Elvis guest singer on album by Johan Lindström Septett

Post by johnfoyle »

I became completely fire and flames from what he created.
Best Google translation in ages ! :D
User avatar
krm
Posts: 1141
Joined: Sun Oct 21, 2007 6:10 am
Location: Sweden Skåne

Re: Elvis guest singer on album by Johan Lindström Septett

Post by krm »

This album was nominated for a swedish grammis award 2022 in the category Årets Jazz 2022!
https://grammis.se/nominated_year/2022/
User avatar
krm
Posts: 1141
Joined: Sun Oct 21, 2007 6:10 am
Location: Sweden Skåne

Re: Elvis guest singer on album by Johan Lindström Septett

Post by krm »

Yesterday Johan Lindström septett won the Swedish Grammis in the Jazz category with his album "On the Asylum" .

https://grammis.se/
Post Reply